Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

Bart de Baets: 'Het ontwerp van de grafische identiteiten van Het Nieuwe Paviljoen (2014) en 1:1 Stijlkamers (2015) komt grotendeels voort uit een reactie op het huisstijlbeleid van Het Nieuwe Instituut. De overgebleven ruimte op – bijvoorbeeld – een affiche, wil ik afbakenen met grafische elementen die verwijzen naar het claimen van een territorium. Bijvoorbeeld door een stuk plakband zoals je die aantreft bij een plaats van een misdrijf, of een muur waarbinnen iemand woont, werkt en/of beweegt. Het zijn dikwijls referenties aan driedimensionale ruimten of situaties die ik op een heel specifieke manier tweedimensionaal wil visualiseren.

Mijn vormgevingslaag gaat een dialoog aan met die van het instituut. De manier waarop ik mijn ruimte afzet is geïnspireerd op het onderwerp, een gesprek met de kunstenaar of opdrachtgever. In samenhang met die afbakening vindt daarbinnen een vertaling van de inhoud van de tentoonstelling plaats. In het geval van Het Nieuwe Paviljoen is dat een gearrangeerd boeket dat zich krampachtig beweegt en zichzelf kleur probeert te geven in een zeer kunstmatige omgeving: een witte plastic dome. De identiteit van 1:1 Stijlkamers bestaat uit een grijze kleurloze ruimte die ommuurt word door een decoratieve façade die op deze manier de verschillende lagen van het werk van Andreas Angelidakis laat zien.'

Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

Johannes Schwartz
Moniker ism Bureau Cool

Het Nieuwe Instituut is een instituut voor architectuur, design en digitale cultuur. Grafisch ontwerp is een van designdisciplines. Het Nieuwe Instituut wil ontwerpers op verschillende manieren bij zijn activiteiten betrekken en een podium bieden.